Natalie Portman jde netuctové první dámě Jackie až na dřeň
Křehká a tajemná, stylová i atraktivní nekorunovaná královna přišla o trůn i svého krále. Na podzim roku 1963 během předvolební kampaně v texaském Dallasu proletěla jejímu manželovi Johnu Fitzgeraldovi Kennedymu jedna střela krkem, druhá mu roztříštila pravou stranu lebky. Jacqueline v tu chvíli seděla vedle něj.
Natalie Portman září ve snímku Jackie chilského režiséra Pabla Larraína jako vdova po pětatřicátém americkém prezidentovi. Role Jacqueline Kennedy se s velkou pravděpodobností zapíše mezi hereččiny životní, dokladem je i potvrzená nominace na Oscara.
Manžel se nesmí stát stínem, Jackie chce dokončit jeho příběh
Film nahlíží pod pokličku života jedné z nejmladších prvních dam USA, snaží se plasticky vyobrazit duševní rozpoložení ženy, které ve vlastní náruči za tragických okolností dodýchal milovaný manžel. Filmový portrét jde až na dřeň, syrově a bez příkras. Divák sleduje intimní tragédii mladé rodiny s veřejným přesahem, režisér vybičovává emoce, v některých místech naopak taktně mlčí. Nezměrně temnou duševní bolest čerstvě ovdovělé první dámy znásobuje hudba, někdy zní záměrně kakofonicky a falešně, vyvolává pocity obracejícího se žaludku z právě prožité hrůzy.
Z vřelé, elegantní a místy nejisté krásky se stává žena, která se musí vyrovnat s osobní ztrátou. Po atentátu snově bloumá v zakrváceném růžovém kostýmku Chanel, při převozu těla manžela se horečnatě a v šoku ptá řidiče, co si pamatuje o předchozích prezidentech. Zjišťuje, že skoro nic, z každé hlavy státu se nakonec stane zaprášená olejomalba kdesi na stěně v Bílém domě. Dochází jí, jak rychle se milovaný člověk promění ve vzdálený stín a šedavou mlhavou vzpomínku. Zachování manžela v mysli své i ostatních se stane útesem, kterého se jako tonoucí manželka chytá. I přes závoj vlastního zármutku nepochybuje, někdo musí dokončit manželův příběh. Během několika dní tak proměňuje obyčejného chybujícího muže v legendu. Skládá jeho obraz a upevňuje odkaz JFK pro příští generace.
„Ať všichni vidí, co Jackovi udělali.“
Rámec filmu tvoří rozhovor samotné Jackie s novinářem (Billy Crudup), jeho prostřednictvím klade divák bývalé první dámě otázky. S cigaretou v ruce, soustředěným výrazem a s vypilovaným svérázným akcentem, kterým Jackie tak jemně hovořila, potvrzuje Natalie Portman svou hereckou výjimečnost.
Nezapomenutelnou scénou je inaugurace nového prezidenta Lyndona B. Johnsona (John Carroll Lynch), ještě v ten samý den na palubě Air Force One skládá přísahu. Jackie v zakrváceném kostýmku a punčochách tiše přihlíží. „Ať všichni vidí, co Jackovi udělali,“ reaguje na taktní upozornění, zda by se přeci jen neměla převléct.
Část příběhu tvoří natáčení dokumentárního snímku Prohlídka Bílého domu s manželkou Johna F. Kennedyho. V tomto záznamu provází Jackie diváky zrekonstruovanými prostorami prezidentského sídla. Šťastná průvodkyně kontrastuje se smutnou Jackie, která po smrti manžela pluje Bílým domem, a zkouší si nepřeberné množství šatů. Do toho pije vodku, víno a za melodie muzikálu Camelot se tak symbolicky loučí s manželem i jejich dočasným domovem.
Filozofické procházky prožívá Jackie s katolickým knězem (John Hurt), Johna Kennedyho (Caspar Phillipson), vidí divák jen párkrát a z dálky, daleko více poznává jeho bratra Bobbyho (Peter Sargaard), i jemu osud přichystal nešťastný konec. Film Jackie je dramatem jedné ženy, která možná po slávě ani tak moc netoužila. Z lásky a úcty přesto dokázala proměnit svého manžela v legendu a přitom se sama stala ikonou, o které se dnes točí filmy. A v případě Larraínovy Jackie rozhodně povedené.
Jackie jde do českých kin 2. února 2017