Menu

Tenkrát v ráji [Recenze]

Tenkrát v ráji [Recenze]

Skála se místy drolí pod rukama. Jediné, na čem teď záleží, jsou tři pevné body - alfa a omega každého lezce při cestě vzhůru po nejistém pískovcovém povrchu. Zdolat další vrchol, vnímat celým tělem všedně překrásný den a nekonečné ticho Hruboskalska třicátých let minulého století. Žít si po svém, to je na čem ve skutečnosti záleží.

Joska je mladý kluk, možná o něco divočejší a drsnější než jeho vrstevníci, zato však s ohromnou chutí žít. Díky nejlepšímu příteli Heinrichovi v sobě objeví vášeň pro lezení a zdolávání nejvyšších bodů ve svém okolí, jeho lezecké umění obdivují čeští i němečtí přátelé. Chuť zapsat se krásné ženě do vrcholové knihy v něm vzbudí starší a vdaná Vlasta, kterou ostřížím zrakem hlídá její starší a milující manžel výtvarník Brázda. Toho zcela civilně ztvárnil osvědčený Miroslav Etzler.

Vica Kerekes a Vavřinec Hradílek ve filmu Tenkrát v ráji

Podivné protektorátní bezčasí v Českém ráji

Ani mladí horolezci se nevyhnou kruté facce v podobě mnichovského diktátu, následnému zabrání pohraničí a odtržení Slovenska. Českoslovenští sportovci už nemůžou zdolávat tatranské vrcholy a uchylují se do oblasti Hrubé Skály. Společenská situace rozdala karty, některým německým lezcům motají hlavu sliby, jiní zůstávají nestranní a chtějí prostě a jednoduše tuhle zvrácenou dobu nějak přežít. Joskovi přijde obsílka s výzvou k totálnímu nasazení na práci do Německa. Horká hlava a pevné srdce logicky odmítá pracovat pro nepřítele. Rozhodne se uchýlit do náruče milovaných skal, je s ním zde i ruský partyzán Vasilij. Poslední fáze života mladého hrdiny se odehrává ve věznici Malé pevnosti Terezín.

Ústřední dvojice (foto: film Tenkrát v ráji)

Na Joskův levicový světonázor film poněkud zapomíná

Herecký debut Vavřince Hradílka je milou vzpomínkou na horolezeckou ikonu válečných let, seznámí širší českou a slovenskou veřejnost s dobrodružným životem skutečného Josefa Smítka. Nenajdeme protiokupační hrdinství, Joska je vykreslen jako svobodný člověk, který si chce žít po svém a drsná náruč přírody je pro něj přijatelnější než hrbení hřbetu pod bičem totalitní moci.

Miroslav Etzler (foto: Tenkrát v ráji)

Na škodu je, že některá fakta režisér v knize ani ve filmu nezmiňuje. Podle pamětníka Drahoše Machaně je v knize zcela vypuštěn Smítkův levicový světonázor a předválečná nenávist k hitlerjugend, která se u něj dle Machaně během okupace rozvinula v silný protiněmecký postoj. Stejně tak je přehnaná postava ruského partyzána Vasilije, kterého Joska ve skalách potká. Dle slov pamětníka se zběhlí ruští zajatci skrývali v hruboskalských lesích až na počátku roku 1945.

Kvalitní herecké obsazení a povedený filmový debut známého sportovce

Skvělým nápadem je Ondřej Havelka v roli Heinrichova otce, Jan Budař je jako slizký křivák uvěřitelný. Pavel Rímský v roli Joskova otce naopak působí po celý film jaksi zlomeně, bez sebemenšího vývoje. Vavřinec Hradílek je upřímně opravdový a pohled na jeho vodním slalomem vypracovanou hruď potěší nejednu dámu v sále. Sázku na jistotu představuje kouzelná Vica Kerekes, mužské oko s libostí spočine na herečky odhaleném pozadí v první části filmu.

Jan Budař jako Gerke (foto: Tenkrát v ráji)

K natáčení horolezeckých scén Vica dodává: „Úžasné je, že se nám podařilo natočit film, který je plný pravých horolezeckých scén. Žádné triky a fikce. Musela jsem opravdu vylézt padesát metrů a potom skočit do prostoru, abych byla na hraně skály a pak znovu lézt. Měli jsme dva dny přípravy a tréninku lezení. Dohromady asi šest hodin s profesionálem. Ale na místě to nebylo vůbec lehké.“

Z filmu je cítit upřímnost, bohužel chybí odvaha experimentovat s kamerou

Příběh snímku je lehce předvídatelný, při vykreslování postav klouže režisér po povrchu, charaktery jsou dané a neměnné. Chybí větší odvaha v práci s kamerou, přestože prostředí skal a vyhrocených životních momentů nabízí tolik možností. Vše působí staticky, poněkud televizně.

Na druhou stranu je cítit režisérova upřímná touha seznámit diváka s příběhem mladého horolezce, jehož život, stejně jako mnohých jiných, skončil až příliš brzy. Až pojedete někdy do oblasti Hrubé Skály zdolávat k nebi se hrdě tyčící pískovcové útvary, nebo zatoužíte jen tak se na chvíli ztratit na jedné z tamních turistických tras, zastavte se na chvíli a vzpomeňte na Josku. Poznejte jeho chuť žít jen tak, podle svého a svobodně. Karolína Košařová