Nablýskaní Spojenci: Lež má krásnou tvář
Některá místa jsou pro vyprávění dramatických příběhů jako stvořená, filmová kouzla z nich dokáží udělat vysněné světy divácky vděčných dobrodružství. Mezi všemi vyčnívá marocká Casablanca, jménem této severoafrické perly se pyšní notoricky známý americký snímek z roku 1942. Ve stejném prostředí i roce se potkávají Spojenci a pomocí poctivé postprodukční práce českých profesionálů servírují svět orientálního lesku a sex appealu.
Snímek, ve kterém hlavní postavy Max (Brad Pitt) a Marianne (Marion Cotillard) vypadají luxusně i pod horkým poledním sluncem, přináší vše, co se očekává od letního trháku. Dobrodružství, lásku i zradu. Je věčná škoda, že tato kombinace romantiky a válečného dramatu přijde do kin už na konci ledna, letní premiéra by Spojencům (Allied) slušela mnohem víc.
Digitálně vylepšený kanadský důstojník Max seskakuje do dun marocké pouště a ocitá se v zemi ovládané vichistickým režimem. S elegancí zkušeného bojovníka přijíždí do Casablancy, kde se setkává s okouzlující francouzskou agentkou Marianne. Kolibřík na jejím šátku je pro Maxe poznávacím znamením a jak divák brzy pochopí i alter egem uvnitř přeci jen citlivé Francouzky. V rámci utajené vojenské operace se z nich naoko stává manželský pár, mají za úkol zlikvidovat významného představitele nepřátelské strany.
Pro oba agenty je základním kamenem přežití lež a předstírání. Vždy svůdně oblečená, švitořivá Marianne a vážný elegán Max si dokáží jako dvojice v nebezpečném prostředí cizího města a kolaborantské smetánky vytvořit dokonalé mimikry. Stěžejním motivem filmu je Mariannin dokonalý úsměv, za který válkou protřelá žena dokáže skrýt cokoliv. Že všechno může být jinak i pro samotného Maxe naznačuje v první části filmu nenápadná scéna s britským samopalem Sten Gun.
Režisér Robert Zemeckis ovládá vypravěčské řemeslo i umění vybroušených detailů
Ledově klidní agenti jsou dokonalí v oblečení, vzhledu i chování. I když, možná jen zdánlivě. Když si Marianne o jednom horkém odpoledni začne před Maxem rozepínat knoflíčky u saténové blůzy, ten ji důrazně zarazí: „Oba známe lidi, kteří spolu spali, pos…li to a teď jsou mrtví.“ (V angličtině věta vyzní mnohem výstižněji: We both know people who f---ed each other and f---ed up, and now they’re f---ing dead). Marianne mu oponuje, že problémem není samotné důvěrné setkání, ale city, které mohou přivodit katastrofu.
Efektní a velmi působivou kombinaci obrazů přicházející písečné bouře a vzrůstajícího napětí mezi hlavními hrdiny vykresluje režisér za pomoci odborníků z českého trikového studia UPP vskutku dokonale. Nemilosrdný vítr pohybuje s celými dunami písku, ty ve žlutooranžové smršti dopadají na Maxův vůz, ohlušující řev se stupňuje stejně rychle, jako hlavní hrdinové odhazují svoji profesionální tvář a skryti uprostřed písečné slepoty se oddávají fyzickým slastem. Režisér tuto intimní scénu uprostřed zuřícího živlu zachycuje vkusně a působivě.
V Londýně se z kolegů milenců stávají manželé, chtějí si zde žít svůj sen, válce navzdory. Čas běží, divák pozná Maxovu lesbickou sestru i Maxovy nadřízené, v bombardované nemocnici porodí Marianne dceru Annu. Agentka v porodních bolestech, uprostřed trosek, výbuchů a tisíců úlomků skla šeptá, že teď je to konečně ona. Je poprvé sama sebou.
Výborný scénář Stevena Knighta naznačuje, že i za tváří spokojené manželky a matky se může skrývat další nebezpečná faleš. Rozvědka je podezřívavá a Max je donucen špičkou britských tajných služeb, tajemným „lovcem krys“, splnit úkol, který může krvavě zasáhnout celé jeho pracně vybudované domácí štěstí.
Snímek má spád, baví svou vyšperkovaností i napětím, směřuje k logickému závěru a až na zbytečně nastavenou melodramatickou koncovku strhne diváka svojí akčností a příjemnými hereckými výkony.
Většina filmových lokací je stvořena digitálně, ve velkých halách na modrém pozadí vznikly ulice Casablancy, poušť i francouzské pobřeží, kde Max jedné noci přistane. Speciální efekty rozhodně nepůsobí, až na příliš vyžehlenou tvář Brada Pitta, nepřirozeně. Čeští trikaři odvedli dobrou práci a uznávaný režisér Robert Zemeckis (Forrest Gump, Návrat do budoucnosti nebo Trosečník) se může těšit na očekávané pozitivní ohlasy americké Akademie filmového umění a věd.
Spojence čeká česká premiéra 26. 1. 2017