Menu

Právě cestujeme a fotíme: Nice, Marseille, Arles, Barcelona a Carcassonne

Právě cestujeme a fotíme: Nice, Marseille a Barcelona

Účastníci našeho filmového zájezdu jsou trpěliví: místo vyhlášených míst chodíme a fotíme filmová místa ze spousty skvělých filmů!

Letošní dovolenou jsme se s přáteli rozhodli strávit netradičním způsobem: naplánovali jsme road-trip s cílem v Barceloně a s ubytováním prostřednictvím skvělé služby AirBNB. Zastávky v Nice a Marseille (a samozřejmě i Saint Tropez) přímo volají po návštěvě zajímavých filmových míst.

Bohužel bych potřeboval asi měsíc volna, abych zhlédnul všechny filmy natáčené na Azurovém pobřeží. Bohužel, tolik času nemám a jsem si vědom, že spousta míst zůstane nevyfocena, a že si budu říkat "byli jsme tak blízko". Nedá se nic dělat, alespoň se otevírá prostor pro vaše příspěvky!

Cílem po nočním přejezdu bylo Monako, město výjimečnosti, luxusu a závodů F1. Z dálnice jsme ale sjeli ještě dříve, abychom zavítali na starý hraniční přechod mezi Itálií a Francií. Zde, v městečku Menton, se totiž natáčela komedie Šimon a Matouš jedou na rivieru.

Šimon a Matouš jedou na rivieru

Na hranicích - Šimon a Matouš jedou na rivieru

Monako: (K)lamač srdcí

Následovali jsme do Monaka, které doposud zelo v naší filmové mapě prázdnotou. Dlouhou cestu jsem si ale zkrátil filmem Heartbreaker - (K)lamač srdcí (2010). Vtipná komedie, která se takřka celá natáčela v Monaku. Stačilo vytípnout pár záběrů, které bylo velmi snadné ještě ten samý den vyfotit.

(K)lamač srdcí

Alex pronásleduje Juliette - (K)lamač srdcí

Bohužel náš časový harmonogram byl poněkud napjatý a nestihli jsme navštívit všechna místa, byť víme, kde se natáčelo. A samozřejmě zbývá ještě pár míst dohledat - opět je zde prostor pro vaše příspěvky.

Při sledování filmu (K)lamač srdcí mne trefil do očí jeden ze záběrů, kdy auto projíždělo úzkou vracečku na kopci, s typickým poloostrovem v pozadí. No jasně, vždyť stejnou zatáčkou se proháněl Jean-Paul Belmondo ve filmu Policajt nebo rošťák! To musí být totéž místo! A závěrečná scéna z filmu (K)lamač srdcí se také natáčela v jedné z vraceček vysoko nad pobřežím. Ano, jde o tutéž cestu (Route de la Turbie) z Monaca do La Turbie. Taková skvělá náhoda! Zastavujeme a fotíme jak první vracečku, tak druhou.

V serpentinách - Policajt nebo rošťák

(K)lamač srdcí

Rádio Matheóóó - (K)lamač srdcí

Přepadení vozu - Ronin

V La Turbie proběhlo rychlé focení dvou míst z filmu Ronin. První, pečlivě naplánované přepadení konvoje, ve kterém je vezen vytoužený kufřík, se odehrálo právě uprostřed návsi. Všimněte si na levé straně zelináře, který zde působí i dnes. Zda si zelinář zahrál i ve filmu (byl zde bohužel zastřelen), se nám nepodařilo zjistit.

Nice: Policajt nebo rošťák

Druhý den jsme věnovali návštěvě Nice, krásného města s nekonečně dlouhou promenádou nad oblázkovou pláží se smaragdově modrým mořem. Prohlídka města začíná na náměstí Place Massena, kde se natáčelo několi záběrů z Policajta nebo Rošťáka. Kamarád Martin svolil, že zahraje Theodora Musarda zvaného Křupan, nesvléknul se však celý, jako filmový hrdina, ale alespoň do půli těla. Video připravíme. Místo nám už skvěle a stejně jako ve filmu v noci odfotil Steev, my jej máme pouze ve dne.

Křupan na náměstí - Policajt nebo rošťák

Doporučuji návštěvu ovocného trhu (La Brasserie du Cours), kde za velmi dobrou cenu nakoupíte čerstvé ovoce i zeleninu. Projděte se křivolakými uličkami a zavítejte do přístavu, kde se natáčela akční scéna krádeže kufříku z filmu Ronin, tak závěrečná scéna z filmu Swordfish - operace hacker.

Přepadení - Ronin

Falešný kufr - Ronin

Swordfish: Operace Hacker

Přístav - Swordfish: Operace Hacker

Závěr prohlídky Nice patří vyhlídce ze starého hradu, z kopce nad městem. Zdolat pár desítek schodů se vyplatilo, výhled na město je nezapomenutelný.

Bohužel se nám z časových důvodů nepodařilo dostat do vesničky Villefranche-sur-Mer, kde se v přístavu natáčela celá řada dalších scén z filmu Ronin a z Bondovky Niky neříkej nikdy.

Filmový záběr

Skutečnost - fotografie (2)

Promenáda - Policajt nebo rošťák

Ještě jedna poznámka k Nice: údajně se zde natáčela i úvodní scéna z filmu Piti Piti Pa s Luis De Funesem v hlavní roli. Bohužel se mi nepodařilo dohledat jeden přesný záběr, abych mohl pořídit fotografii a potvrdit umístění.

Nice: pohled na 7km dlouhou promenádu s oblázkovými plážemi

Saint Tropez a Četníci

Mezi Nice a Marseille leží Saint Tropez, které proslavili především četníci a opět Louis de Funes v hlavní roli. Nemohli jsme zde chybět. Příprava na návštěvu tohoto města jsem však podcenil a vybavil se jen některými záběry. Najít policejní stanici není problém, nachází se za rohem u vjezdu do velkokapacitního záchytného parkoviště. Samozřejmě máme budovu již vyfocenou od Milos700 a linda72.

Četník ze Saint Tropez

Filmový záběr

Skutečnost - fotografie (5)

Policejní stanice - Četník ze Saint Tropez

Prošli jsme si starý přístav, kde zvláště v létě budete zakopávat o spousty turistů, aut a všudypřítomných motorek. Po návštěvě hráze s pěkným výhledem na přístav doporučujeme zamířit do křivolakých uliček. Záměrně jsme se vyhnuli hlavním trasám návštěvníků a bezcílně se toulali často zcela opuštěnými a identickými uličkami Saint Tropez.

Chtěl jsem ověřit a vyfotit několik míst, jak se ukázalo, některá byla v mapě mírně posunuta. Alespoň jsme zjednali nápravu a další návštěvníci již bloudit nebudou.

Jedno z romantických zákoutí Saint Tropez

Kupte si u místního pekaře klasickou francouzskou bagetu, toulejte se uličkami a loupejte. Můžete přemýšlet, zda francouzům skutečně nevadí tak tvrdé kůrky, nebo mají ústa z oceli.

Marseille: Taxi!

Naše další třídenní zastávkou byla Marseille, kdysi nejvýznamnější přístav středomoří. Ohlasy a recenze jsou na toto město velmi různorodé. Za nás můžeme říci: při druhé návštěvě bychom vše důležité zhlédli za jeden den, včetně návštěvy pevnosti d'If (Château d'If) na stejnojmenném ostrově. Pevnost proslavil především Alexandre Dumas svým románem Hrabě Monte-Cristo, avšak dle našich informací se přímo na pevnosti nenatáčela ani původní, ani novodobá verze.

Překvapilo nás velmi čisté a moderní metro i tramvaje (v obou případech pouhé dvě trasy). Všude se dostanete autobusem, a pokud si koupíte turistický pas (22 Eur den, 29 Eur dva dny), můžete jezdit sem a tam od rána do noci.

Pevnost d'If: bývalá obranná pevnost a vězení

Do Marseille jsem přijížděl s několika obrázky z filmu Šimon a Matouš jedou na Riviéru. Záběry ještě musím doplnit. První večer zde jsem ještě na doporučení kamaráda (popravdě) prolétnul komedii Taxi, jenž se zde také natáčela. Několik úlovků se zdařilo, pár záběrů z časových důvodů nevyšlo a především - film teprve musím do databáze vložit, opět prosím o trpělivost.

Arles: historické město a film Ronin

Zítra vyrážíme z Marseille do Barcelony. Asi 550 km bychom měli zvládnout po dálnici rychle, proto se cestou zastavíme ve městě Arles. Najdete zde zachovalé colosseum i historické centrum se spletitými uličkami. S městem se pojí postava malíře Van Gogha.

Co je pro nás důležité, natáčel se zde film Ronin. Není bez zajímavosti, že název města přímo zazní ve filmu - tvůrci tedy nerozlišují filmový a skutečný svět (a to se nám líbí!). A ještě jedna zajímavost: v Arles natáčel Ronina i náš herec Jan Tříska. Pokud film znáte, víte, že jeho role neměla ve filmu dlouhého trvání, to však není důležité.

Gregor se setkává s Dapperem Gentem - Ronin

Seamus jde po stopách skupiny - Ronin

Souboj na amfiteátru - Ronin

Naše cesta pokračovala do Barcelony, kde jsme fotili snímky k filmu Vicky Cristina Barcelona. Cestou zpět jsme se zastavili opět ve Francii na nejrozsáhlejším hradním komplexu v Evropě - na Carcassonne, kde jsme fotili záběry z filmu Robin Hood: Král zbojníků s Kevinem Costnerem v hlavní roli. Všechny filmy a fotografie ještě čekají na zpracování, budou uvedeny v dalších článcích.

Postřehy z cest po Francii: Do Francie jsme odjížděli s tím, že je zde nejdražší benzín (resp. nafta) ve srovnání s Itálií a Rakouskem. Není tomu tak, natankujte na pobřeží Francie nebo v Monaku: nafta 1,45 Eur (léto 2013) místo 1,65 Eur na území Itálie. Ceny v supermarketech jsou zhruba srovnatelné s našimi, některé potraviny jsou dražší, jiné i mírně levnější. Zelináře s bohatou nabídkou bychom si nejraději přestěhovali k nám do města. Ve Francii se ale prodraží restaurace (tříchodové menu od 15 Eur výš).

Po příjezdu do Španělska si však připadáte jako v laciné zemi. Ve Francii dáte za bagetu na ulici minimálně 5 Eur, ve Španělsku se spokojí s polovinou. Levnější je i nafta a denní menu v dobré restauraci o třech vynikajících chodech ptají 11 Eur.

Komentáře

Woods

Nádhera!!! Díky moc za perfektní článek! :-)

2013-08-10 04:41:46

tomas

dobry clanek, jen tak dal. zaridte cestovku, nebo zajezd "po filmovych mistech" :)